Reklamation og Retur

Velkommen til vores service afdeling. Du har nu 3 valgmuligheder:

Opret retursag- Her kan du oprette en retursag såfremt du ønsker at benytte fortrydelsesretten (fortrydelsesretten gælder kun privatkøb).
Opret reklamationssag Her kan du oprette en reklamationssag såfremt varen er i stykker, ikke kommet frem eller lign.
Status på sag Se informationer omkring en igangværende sag hos os.

Udvidet returret helt frem til fredag den 4. januar 2019.

På køb fra den 6. november 2018, og frem til jul, har vi udvidet returret.
Dette gælder kun på privatkøb i ubrudt emballage. Derudover skal retursagen være oprettet senest fredag den 4. januar 2019.

Du har i forbrugerkøb altid 14 dages fortrydelsesret når du handler på www.computersalg.dk.
Fortrydelsesretten løber fra den dag, hvor du har modtaget din vare, til den dag den sendes eller leveres retur.

Vi skal venligst bede om at have varen retur senest 14 dage efter meddelelse om købet fortrydes.
Bemærk - fortrydelsesret er ikke gældende ved erhvervskøb.
Læs mere i vores handelsbetingelser


Klagemuligheder

Ny klagemulighed: Center for Klageløsning
1. oktober fik Danmark et nyt system for forbrugerklager.
Med det nyoprettede Center for Klageløsning har forbrugerne fået ny mulighed for hjælp. Læs mere >>


Generel vejledning til RMA sager hos ComputerSalg.dk

Når du har fået godkendt denne reklamations anmodning og modtaget et returnummer (RMA nr.), skal produktet indsendes til os på vores adresse: Computersalg A/S, Kimmerslevvej 28, 4140 Borup.

Når du sender produktet bedes du skrive RMA nummeret tydeligt udenpå pakken. Bemærk venligst - Vi modtager ikke pakker sendt ufranko, pr. efterkrav (postopkrævning) eller uden omdeling. Husk altid at sende varen tilbage i forsvarlig emballage (helst den originale) og få en kvittering for afsendelse.

Status
Det er muligt at følge status på sin RMA sag under Reklamation og Retur ved "Status på sag" eller på Min Side og ” Se status på igangværende sag”.

1. Forsendelse og emballering
Computersalg A/S dækker rimelige fragtomkostninger i reklamationssager for forbrugere, den nemmeste måde at få fragten dækket på er at bede om en ”returfragtseddel” før indsendelse af produktet. Computersalg A/S opfordrer til grundig emballering ved indsendelse, da det er afsenders ansvar. Fx bør løse interne komponenter som grafikkort, bundkort, harddiske og lignende altid indsendes i antistatisk pose – eller som man modtog det.
Computersalg A/S opfordrer også til at alle produkter pakkes forsvarligt ind i velegnet fyld (fx bobleplast eller andet stødabsorberende materiale) samt der pakkes i en papkasse så produkterne ikke kan tage skade under transporten. Bemærk i øvrigt også, at fyldes kassen ikke helt ud så kan enkelte produkttyper lide skade da de kan blive kastet lidt rundt derinde – dette trods meget fyld.

2. Anvendelse af reklamationsretten
Der skal reklameres inden rimelig tid efter du har opdaget manglen. Hvis der reklameres indenfor 2 måneder vil reklamationen altid være indenfor rimelig tid. Det første du bør gøre er at kontrollere, om dit produkt er omfattet af den direkte support der gælder for en del producenter. Hvis din defekte vare er omfattet af direkte support, skal den ikke sendes retur til ComputerSalg A/S. Det fremmer ekspeditionstiden at kontakte producenten eller den, af dem, anviste servicepartner. Dette betyder ofte en reel ombytning eller reparation på din adresse. Kunden opfordres på det kraftigste at afgive erklæring omkring produktets fejl eller mangel i forbindelse med reklamationen, idet undladelse kan betyde en forlængelse af processen grundet fejlsøgning.

Komplette PC-systemer som ikke er samlet eller monteret af Computersalg A/S og hvor der skal foretages fejlsøgning vil Computersalg A/S beregne tiden til fejlsøgning med timetaksten kr. 999,- pr. time inkl. moms. (min. 1 time) Produkter der er omfattet af reklamationsretten, og som er defekte, vil herefter blive omskiftet til timetakst. Ønsker man ikke at ComputerSalg A/S foretager fejlfinding skal det defekte produkt afmonteres og indsendes separat.

Computersalg A/S kan ikke gøres ansvarlig for tab af kundens data, med mindre det følger direkte af dansk lovgivning. Computersalg A/S opfordrer derfor kunden til at tage kopi / backup af samtlige data. I det omfang ComputerSalg A/S måtte være ansvarlig, er ansvaret begrænset til det direkte tab, og omfatter således ikke indirekte tab såsom tabt arbejdsfortjeneste, transportomkostninger, driftstab, installationsomkostninger eller lignende.

Varer der ikke indgår under reklamationsretten og/eller som modtages uden forsvarlig emballage, vil blive omemballeret og der vil blive opkrævet et beløb svarende til ComputerSalg A/S' udgifter til nødvendig og forsvarlig emballering.

Vi refunderer rimelige fragtomkostninger, som du måtte have i forbindelse med indsendelse af varen, når reklamationen er berettiget. Vi anbefaler dog at du kontakter os, således vi kan sende dig en returfragtseddel og dermed betale fragten på forhånd.

3. Tilbagesendte varer som ikke indeholder fejl
Ved indsendelse af defekte eller forkerte varer til Computersalg A/S, hvor fejl eller defekt, defineret og angivet af kunden ikke konstateres (eller fejlen ikke er omfattet af garanti / reklamationsret), vil varen blive tilbagesendt til kunden og i enkelte tilfælde kan der være pålagt et test- eller ekspeditionsgebyr. Gebyret er kr. 420,- pr. time inkl. moms, idet der beregnes minimum 1 time. Testgebyret beregnes på baggrund af tid forbrugt i forbindelse med test og fejlsøgning.
Kunden vil altid blive kontaktet inden vi sender varen retur med regning på.

4. FORTRYDELSESRET
Bemærk - fortrydelsesret er ikke gældende ved erhvervskøb.

Du har i forbrugerkøb altid 14 dages fortrydelsesret når du handler på www.computersalg.dk.
Du skal inden 14 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives på salg@computersalg.dk eller ved telefonisk kontakt, alternativt kan standardfortrydelsesformularen benyttes. I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret. Fortrydelsesretten løber fra den dag hvor du har modtaget din vare, til den dag den sendes eller leveres retur.
Vi skal venligst bede om at varen sendes retur senest 14 dage efter meddelelse om købet fortrydes.

Returforsendelse
Når fortrydelsesretten udnyttes skal du selv stå for omkostningerne for at levere varen retur, fx returfragten.
Enkelte varetyper kan ikke returneres med normal transportør, det kan for eks. være storformatprintere eller lignende produkter tungere end 30kg. ComputerSalg A/S kan i så fald kontaktes for brug af en af vores samarbejdspartnere for eks. en fragtmand eller speciel transport for returnering af varen. Denne fragt omkostning vil dog blive modregnet varens værdi ved refundering af beløbet til kunden og forventes højst at beløbe sig til kr. 1.200,-
Hvis du har købt flere varer på én ordre og kun fortryder en del af dit køb, tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne.

Bemærk du er ansvarlig for varens levering samt forsvarlig indpakning.

Det er ikke et krav, men ekspeditionen fremmes hvis vores online RMA formular er udfyldt og vedlagt returforsendelsen af varen samt anden relevant information som eksempelvis kopi af faktura eller ordrebekræftelse, registrerings- og kontonummer eller evt. kopi af forudgående korrespondance mv.

Varens stand, når du sender den tilbage.
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik.

Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.
Denne værdi fastsættes som et skøn af ComputerSalg A/S.
I tilfælde af værdiforringelse fratrækkes dette beløbet som refunderes.
Værdiforringelse vurderes hvis varen kommer retur i en brugt og forværret stand, således den ikke kan gensælges som ny. ComputersSalg A/S vil på baggrund af dette vurderer værdiforringelsen og vende retur til dig før beløbet refunderes.

Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse.
For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug. Varen skal være uden skader, uden tegn på slid, uden ridser samt i rengjort og pæn stand, hvis du vil være sikker på at få alle dine penge igen. Vær derfor omhyggelig når du pakker varen ud, undlad at fjern beskyttende folie/plast mm og forsigtig så du ikke får lavet ridser eller mærker. Produktet skal gerne se ud som du selv vil forvente at en fabriksny vare ser ud – Kort sagt som da du modtog den.
Ved køb af produkter i produktgrupper hvor emballagen udgør en væsentlig del af produktets nyværdi, er den intakte originale emballage altid en væsentlig del af varens værdi. Emballagen skal derfor på de nævnte produktgrupper(Computere, printere, netværksenheder, Hi-Fi--udstyr, kamera, videokamera, scannere, radio, TV, video-udstyr, GPS-udstyr, spilkonsoller og selvstændige hardware enheder.) altid sendes med retur, for at du kan få hele købesummen tilbage.

Sundheds- eller hygiejneprodukter, eller andre varer der ikke egner sig til at blive returneret tages ikke retur hvis de har været taget i brug. Det er muligt at undersøge varerne uden de tages i brug. Dette gælder f.eks. produkter som har været i kontakt med madvarer, hud, hår eller lignende.

Det accepteres at forseglingen på software, lyd/billedoptagelser, tonere / blækpatroner og kabler IKKE må brydes, såfremt fortrydelsesretten ønskes bevaret. Denne type varer bliver taget i brug, når blisterpakningen brydes, og dette medfører en forringelse af varens salgsværdi. Det er derfor vigtigt, at man afgør, om man vil beholde varen eller fortryde købet inden blisterpakningen brydes. Det er muligt at undersøge varerne uden at bryde blisterpakningen.

Varen kan sendes retur til:
ComputerSalg A/S, Kimmerslevvej 28, 4140 Borup

Emballering og ansvar for returforsendelse
Bemærk - vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller uden omdeling.
ComputerSalg A/S opfordrer til grundig emballering ved indsendelse, da det er afsenders ansvar. For. eks. bør løse interne komponenter som grafikkort, bundkort, harddiske og lignende altid indsendes i antistatisk pose – eller som man modtog det.

ComputerSalg A/S opfordrer også til at alle produkter pakkes forsvarligt ind i velegnet fyld (fx bobleplast eller andet stødabsorberende materiale) samt der pakkes i en papkasse så produkterne ikke kan tage skade under transporten.

Bemærk i øvrigt også, at fyldes kassen ikke helt ud så kan enkelte produkttyper lide skade da de kan blive kastet lidt rundt derinde – dette trods meget fyld.

Det er nemlig på kundens risiko at varen kommer sikkert retur til ComputerSalg.

Du kan også fortryde ved at nægte at modtage varen fra transportøren, vi kræver dog at det meddeles os, ellers vil det forlænge behandlingstiden. Du kan også aflevere varen personligt på vores adresse i butikkens åbningstider, se åbningstider på www.ComputerSalg.dk under Kundecenter og Butik.

Du kan også returnere varen til os med udfyldt standardfortrydelsesformular samt kopi af fakturaen og oplysning om bank konto nummer og bank registrerings nummer.

Refundering af beløb
Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb du har indbetalt til os tilbage.
I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købet.
Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale.
Som udgangspunkt refunderes beløbet til samme betalingskort, som købet er foretaget med, er dette ikke muligt kan der refunderes til din bank konto.
Det er derfor vigtigt at vi får oplyst din banks registrerings- og konto nummer.

5. SÆRLIGE BESTEMMELSER FOR ERHVERVSDRIVENDE
Salgsbetingelser for erhvervsdrivende betegnes om handelskøb og følger ’Bekendtgørelse af lov om køb’.
Der er ingen fortrydelsesret for erhvervsdrivende.
Der gælder 1 års reklamationsret fra oprindelig fakturadato, med undtagelse af forbrugsvare såsom batterier, toner- og blækpatroner mv., hvor der kun ydes 6 måneders reklamationsret, med mindre andet er skriftligt aftalt.
Ombytning eller reparation medfører ikke, at der løber en ny 1 års reklamationsperiode.
Ved reklamationer står køber selv for udgifterne til returnering af varen til ComputerSalg eller producentens værksted.

Produkter med defekter repareres om muligt.